TextilverkstadÅterskapande |
||||||||||
Fasta solv© Text och bilder Marie Ekstedt Bjersing |
||||||||||
Fasta solv är en äldre typ av solv som tidigare användes i Sverige och fortfarande används i andra delar av världen. Andra namn på solven är satta eller sammansatta solv, ett engelskt namn är clasped heddles(1). Namnet kommer av att man inte kan flytta ett solv från ett skaft till ett annat. Solven sitter fast, eftersom alla solven knyts med en tråd för de övre hankarna och sedan en annan tråd till de undre hankarna. De lösa solven däremot, knyts ett och ett, med en tråd per solv, och kan flyttas mellan skaften. En omgång solv, kallades i Dalarna för en skaftgång. De fasta solven brukar räknas till de äldsta solven och har ett släktskap med solven i den varptyngda vävstolen. I Sverige finns belägg att båda typerna av solv har använts parallellt sedan 1600-talets slut, i museisamlingar finns solv och redskap för båda typerna bevarade. Johan Törnstens skriver i sin bok från 1786, Underrättelse om linne-lärfts väfnaden uti Nätra sochn, om två olika typer av solv: knutna (lösa solv) och satta (fasta solv)(2). Det var yrkesvävarna som behöll de fasta solven längst, fram till 1800-talets slut. Det finns också fasta solv med öga som används i grövre kvaliteter. |
||||||||||
Bild 1 Från vänster till höger: Fasta solv utan öga Solven är ritade med två olika färger, två solv av varje sort. Detta för att förtydliga att solvet är knutet av olika trådar och hur/om de hänger samman med varandra. Den streckade tråden visar ryggåstråden som solven är knutna runt. |
||||||||||
Man kan knyta solven på olika sätt och jag visar här hur man kan knyta dem med minimalt med redskap, runt en bräda. Många yrkesvävare hade däremot speciella ställningar att knyta runt och det kan man se beskrivningar i Diderot & Alemberts bok Art de la soie, som kom ut i mitten av 1700-talet och nytryck på 1989(3). Mina kunskaper om solv kommer från att ha studerat solv och solvredskap i museisamlingar, läst litteratur, tagit del av andra vävares metoder och genom att själv knyta solv och använda. |
||||||||||
Den viktiga pasman
|
||||||||||
Redskap och materialSkaftkäppar, en bräda att knyta runt, en nål, några klädesbitar och tråd, det är allt som behövs för att knyta solv. Skaftkäpparna Solvbräda Bild 2. Exempel på storlek på brädan och hur långt det färdiga solvet kommer att bli. Nål Materialet i solven Man måste veta hur många solv man ska ha på varje skaft. I bevarade skaftgångar har kring 20 pasmor varit vanliga. Det innebär 20 pasmor x 15 solv = 300 solv per skaft och totalt 1200 solv på de fyra skaften. Det klarar man sig med till många vävar. • Hårdtvinnat jämnt garn: • Garnåtgång i meter: Bild 3. Stoppnål och knyppelgarn. Pasmamarkering • Material för pasmamarkering: Bild 4. Linnesolv med pasmarkering av gula och blåa vadmalsbitar, skaften på bilden har 10 pasmor. |
||||||||||
Att knyta solven steg för stegBild 5. Schematisk bild med beskrivning över solven. Solven är knutna runt ryggåstråden som sedan knyts fast i skaftkäppen. Pasmorna är markerade med en vadmalsbit, dessa solv innehåller 3 pasmor. Övre hanken, knuten med oblekt tråd, knyts först. Undre hanken är här knuten med lintråd i svart. |
||||||||||
1. Knyt de övre hankarna, med pasma markeringar
Bild 6. Ryggåstråden trädd på nålen.
Jag håller brädan och nålen i vänster hand och knyter halvslagen med tråden i höger hand. Knyt runt den trubbiga änden på nålen. Börja med att göra tre halvslag runt nålen. Lägg sedan tråden runt brädan och gör två nya halvslag runt nålen. Det är viktigt att vara konsekvent vid knytandet, att solvtråden alltid går från samma håll runt hela brädan. Jag gör mina två halvslag, lägger tråden framför brädan, kommer med tråden bakifrån och gör två nya halvslag. Upprepa till en solvpasma är klar, sätt ett skinn- eller klädesbit där. Sista klädesbiten brukar jag ta i en avvikande färg för att lättare veta att jag lägger alla skaften åt samma håll. Tänk på att inte knyta för hårt, för då kan det vara svårt att få knuten att glida på nålen. Bild 7-9. Starten tre halvslag runt nålen. Sedan lägga tråden runt hela brädan (framifrån och bak) och på nytt göra halvslag. | ||||||||||
Film 2. Några solv knyts. |
||||||||||
2. Flytta över de övre hankarna till en skaftkäpp |
||||||||||
3. Knyta de undre hankarna Vid knytning av den undre hanken plockar man fram en ögla av tråden som löper genom alla solven, lägger den runt brädan, knyter två halvslag. Lägg hanken åt sidan, och ta fram en ny ögla av tråden som du knyter med. Var noga att förflytta dig en hank i taget och att ta dem i rätt ordning. Halvslagen är detsamma som när man knöt de övre hankarna. |
||||||||||
Film 3. De undre hankarna knyts. Observera att tråden man knyter med går igenom alla hankarna och står på golvet på höger sida. |
||||||||||
Film 4. Flytta över till skaftkäpp. |
||||||||||
Att solvaOm man har fler solv än vad som kommer att användas i en uppsättning är det viktigt att kontrollera hur många pasmor bred väven ska vara, så att man lämnar lika många tomma solv i vardera sida. Ta fram solvet som ska tråden ska solvas genom: trä först varptråden genom övre öglan, sedan i nedre och tråden kommer att hamna mitt i hankarna! Film 5. Här är det bomullssolv, knutna av bomull NeC 20/6, tvinnande av entrådigt bomullsgarn. |
||||||||||
Marie Ekstedt Bjersing |
||||||||||
-------------------------------------------------------- 1. Becker, John (1987). Pattern and loom: a practical study of the development of weaving techniques in China, Western Asia and Europe. Copenhagen: Rhodos. |
||||||||||
TILLBAKA |
||||||||||
© Åsa Martinssons textilverkstad 2019 |