Textilverkstad

Vävning

St Martins täcke



Simone Martini. St. Martin dröm. 1312-17 Fresco, Cappella di San Martino, Lower Church, San Francesco, Assisi.

Den här bilden har jag haft med mig i flera år. Den vackra filten har jag lika länge velat väva. Sommaren 2013 fick jag inreda stormannens kammare på Middelaldercentret på Bornholm med textilier. Vi inredde och bodde i kammaren under två veckor.

Det här året koncentrerade vi oss främst på sängens textilier och under våren fick jag så äntligen väva en variant av filten.


Monnas* skriver om tygerna i målningen:
"In Simone´s fresco of the Dream of St Martin, in the chapel of St Martin in the Lower Church of San Francesco at Assisi, the bed is hung with a Hispano-Moresque silk whose geometric pattern is sharply foreshortened at the head, providing recession, while the pattern of the chequred wollen blanket curves around the sleeping figure."



Här är mina resonemang

Kvalitet
Ska filten vara i ull, eller är det ett siden som är avbildat? Miljön är en högreståndsmiljö. Sängens lakan har fina hålsömmar. Jag har hela tiden velat väva den i en tunn kamgarnskvalité. Därför blev jag glad när jag läste vad Monnas skriver. Det här är en bok som främst handlar om siden, där Monnas jämför de avbildade sidentygerna med bevarade tyger och finner en stor överensstämmelse. Målarna har haft riktiga tyger att måla efter! Det intressanta för mig är att hon utgår från att filten är vävd i ull. Så jag känner att jag står på någorlunda fast mark när jag väljer ull.

Men nu finns det ju olika sorters ullgarn. Mycket av inredningstextilierna vävdes av kamgarn, som ger en tålig yta. Efter en del letande så hittade jag mitt garn i Danmark och där fanns också de färger som passade.

Vävsätt
Det här var mer bekymmersamt än att välja vilket garn jag skulle använda. Rutorna ser lite olika ut på olika delar av filten. I den del som ligger ner mot golvet ser man röda, gröna och gula rutor. Men i en annan del så är de gula rutorna mer ljusgröna.




















På en detaljbild i boken ser man att penselstråken på den ena delen, höger bild, är röda och gröna som korsar varandra. Går man på den delen så blir tolkningen en helt vanlig rutig väv i rött och grönt. För att få till de gula rutorna skulle man få använda en något mer komplicerad vävteknik.

Jag beslöt mig för den enklare varianten och att väva med en liksidig 4-skafts kypert. På grund av färgerna i de sängomhängen jag också ska väva så är de vita smala ränder utbytta mot svagt guldgula.






Så här blev rutorna i det färdiga tyget. En liten extra effekt blev det av de guldgula smala ränderna. Eftersom jag hade just den önskade färgen i ett annat kamgarn i samma garnnummer använde jag det. Redan när jag varpade kände jag att det garnet var lite strävare – eller snarare inte så mjukt som det andra garnet. Och efter tvätt så krympte det lite mindre. Lite gick ut i pressen, men en aning knottrighet finns kvar. Och det ger fint liv år tyget.



Min vävstol har en bredd på 160 cm. Jag gjorde varpen 163 cm, det sker ju en invävning så tyget fick gott plats på tygbommen. Den hade till och med kunnat vara lite bredare! Filten blir ändå inte riktigt tillräckligt bred för att hänga ner så fint som på bilden. Men genom att bädda med den på tvären så fick vi det rätta utseendet.


Den bäddade sängen på Bornholms Middelaldercenter


Läs mer textilierna till Stormangården på vår blogg Naama

------------------------

*Monnas, Lisa, Merchants, Princes and Painters. Silk Fabrics in Italian and Northern Paintings 1300-1550. 2008.

TILLBAKA

© Åsa Martinssons textilverkstad 2013